pixabay.com

pixabay.com

V souladu s legislativou Evropské unie (EU) platí od 1. listopadu 2014 pro všechna nová vozidla povinné vybavení systémem TPMS. Tento systém hlídá hodnotu tlaku v pneumatikách a o případných problémech informuje řidiče. Toto zařízení tak zvyšuje bezpečnost cestování automobilem. Co dále řidičům přináší?

Funkce systému TMPS

TMPS je akronym pro Tire Pressure Monitoring System, což se dá přeložit jako systém měření tlaku v pneumatikách. Jak již název napovídá, systém sleduje neustále tlak v pneumatikách a v případě zjištění snížení tlaku v jedné či více pneumatikách informuje řidiče zvukovým či světelným signálem. Primární funkcí tohoto systému je zvýšení bezpečnosti provozu, včasným zjištěním úbytku tlaku v některém z kol lze předejít vzniku nebezpečných situací. Více se o této novince dočtete zde.

Tento systém má i vedlejší pozitivní efekt. Díky upozornění na aktuální hodnotu tlaku v pneumatikách nebudou řidiči jezdit na podhuštěných pneumatikách, což je dosud běžným jevem. Schválně si zkuste vzpomenout, kdy jste naposledy kontrolovali tlak v pneumatikách?

Optimální tlak v pneumatikách zvyšuje bezpečnost, snižuje míru opotřebení a dokonce i spotřebu paliva!

Díky dostatečnému tlaku v pneumatikách se zkracuje brzdná dráha vozu, snižuje se opotřebení pneumatik, ale také spotřeba pohonných hmot. Dostatečně nahuštěná kola proto zajišťují nejen komfortnější a bezpečnější jízdu, ale jsou šetrnější k životnímu prostředí, ale také k naší peněžence.

Za nefunkční systém TMPS můžete být při silniční kontrole pokutováni, protože je vozidlo nezpůsobilé pro provoz na pozemních komunikacích. Správnou funkčnost systému byste tak měli nechat zhruba jednou ročně zkontrolovat odborníky v servisu (můžete využít i síť pneuservisů Bestdrive, kteří mají rovněž odpovídající vybavení).

 

TPMS senzor pro přímé měření, zdroj: carid.com

TPMS senzor pro přímé měření, zdroj: carid.com

Dva typy systému TMPS

Měření tlaku v pneumatikách lze zajistit dvěma různými způsoby, přičemž oba dva jsou schváleny jako dostačující.

Přímý systém měření

Spočívá v nainstalování senzorů na každé pneumatice. Senzory dokáží zaznamenat přesnou hodnotu tlaku v pneumatice, ale také její teplotu, a to v každé pneumatice zvlášť. Zjištěné hodnoty uvidí řidič na palubní desce. Nesporná výhoda přímého systému spočívá v získání přesných informací a rovněž detekce případného problému ve velmi krátkém časovém intervalu.

Na straně nevýhod stojí vyšší pořizovací cena a vyšší náklady na údržbu. V případě, že využíváte sadu letních a sadu zimních pneumatik, je potom zapotřebí pořídit senzory na všech osm kol.

Nepřímý systém měření

Tento systém neměří přímo hodnotu tlaku v pneumatice, ale sleduje rychlost otáčení kol a vyhodnocuje další signály (s pomocí systému ABS a ESP). Zjištěná data systém vyhodnotí a odesílá na displej palubní desky. Řidič nezíská informaci o konkrétní hodnotě tlaku v pneumatikách, ale díky nepřímému systému má přehled o stavu jednotlivých pneumatik a je upozorněn na případné nesrovnalosti.

Výhodou je nižší pořizovací cena a snadná montáž(úprava softwaru auta). Nevýhodou je potom delší doba, za kterou je řidič upozorněn na problém, systém je schopen zaznamenávat informace pouze u jedoucího vozidla a řidič není pomocí tohoto systému informován o konkrétní hodnotě tlaku v pneumatikách

Jak na výměnu pneumatik?

Při využití přímého systému TPMS je vhodnější ponechat přezutí pneumatik na odborníky. Ti zajistí výměnu pneumatik, aniž by došlo k poničení velmi citlivých senzorů. Navíc je vhodné při každé výměně pneumatik, nebo alespoň jednou za rok, zkontrolovat celkový stav senzorů (těsnost, stav baterie, atd.) a případná výměna opotřebených dílů. Tím u přímého systému narůstají náklady oproti systému TPMS nepřímému. V každém případě je cena odborného přezutí kol se senzory nižší než náklady spojené s rozbitím senzorů při neodborné výměně.

Pneuservisy jsou již na tuto novinku připraveny. Například síť pneuservisů BestDrive nabízí nejen odbornou výměnu pneumatik, ale je vybavena také na speciální diagnostiku TMPS, potřebným nářadím i součástkami pro montáž i údržbu TPMS senzorů a stejně dobře je připraven i personál, který prošel odborným školením.

4 komentáře

  1. To je hezký, že se o nás tak pěkně staraj. Jen když bude v autě úplně všechno kolik pak bude stát. A úplně ekologický to asi taky nebude.

    Komentář by elektrony — 24.11.2014 @ 11:53

  2. Zlatý ŽIGULÍKY. Volant,fofr klacek brzdy a jelo se. Dnes než zjistím jestli vše funguje už bych byl z Varů v Praze….No jo EU….

    Komentář by Šťastný Stan. — 9.2.2015 @ 12:59

  3. Ja se systemem TPMS pomerne souhlasim, zeliminuje to tak moznost jezdit na podhustenych pneumatikach, coz je porad velmi rozsireny jev u ceskych ridicu.

    Komentář by Martin — 22.2.2015 @ 22:42

  4. I can’t hear you very well I know, the moment they got into that position, the doggie style where her tits looked like two garbage bags partially filled of jello, the director should have killed the scene. Such a pretty, sexy girl, damn shr;e&#8230mgaeat video otherwise, thanks for the upload

    Komentář by Loren — 1.7.2016 @ 20:45

Sorry, the comment form is closed at this time.