zdroj: pneumatiky.cz

zdroj: pneumatiky.cz

Přestože neuplynul ještě ani rok od povinného značení pneumatik, podle nařízení EU č. 1222/2009, objevují se stále častěji průzkumy a odborné názory pojednávající o užitečnosti této změny zejména pro koncové zákazníky a jejich výběru pneumatik.

Jeden z posledních mezinárodních průzkumů na toto téma, který zveřejnila společnost GoodYear, měl velmi zajímavé výsledky. Do průzkumu bylo zapojeno 4200 motoristů ze šesti zemí (Británie, Německo, Francie, Itálie,  Španělsko, Polsko). Podle výsledků zná štítky v těchto zemích až 54% motoristů a přes 71 % řidičů z této skupiny použilo, pro výběr pneumatik, informace ze štítku.

Na štítku najdete: hlučnost, valivý odpor a brzdnou dráhu na mokré vozovce. První dvě kategorie jsou rozděleny na stupnici A (nejlepší) – G (nejhorší), hlučnost je pak uváděna ve třech různých třídách.

Na druhou stranu průzkum gumárenské společnosti Lanxess a národního sdružením pneuservisů ve Velké Británii (NTDA) nemělo až tak jednoznačné a dobré výsledky. Až 93 % respondentů, kteří byli tentokrát vybráni z řad prodejců a dealerů, potvrdilo, že u nich při nákupu zákazníci nevyžadovali vůbec anebo jen minimálně, informace ze štítku. Současně se 74 % dotazovaných vyjádřilo, že podle nich, zákazníci dále preferují při koupi pneumatik především dobrou cenu.

Informace ze štítků nejsou rozhodující pro spotřebitele

Hodnocení štítků se rozchází podle toho, kdo je hodnotí a je jasné, že je těžké získat objektivní informace. Celkově však z těchto průzkumů vyplývá, že údaje ze štítku nejsou tou rozhodující informací pro výběr. Jedná se zejména o zimní pneumatiky, které mohou díky novému značení vykazovat značně neobjektivní hodnoty.

Štítek na pneumatice, zdroj: pneumatiky.cz

Štítek na pneumatice, zdroj: pneumatiky.cz

S tímto názorem souhlasí i mnozí odborníci z řad výrobců pneumatik, zástupci renomované společnosti TÜV SÜD Automotive nebo i samotní prodejci. Jak uvedl majitel internetového obchodu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier : Hrozí riziko, že zákazník dá při výběru vysokou prioritu hodnotám, jako je hlučnost či spotřeba. Pomine tak důležitost bezpečnosti pneumatiky. Na štítcích pro zimní pneumatiky mi úplně chybí hodnoty, jako je záběr na sněhu nebo odolnost proti aquaplaningu (podélnému i příčnému). Naopak bych dal méně prostoru hodnotě hlučnosti. Štítky by měly klást velký důraz na parametry přímo spojené s bezpečností,“ 

Hodnocení pneumatiky nemusí být objektivní

Odborníci také poukazují na nízkou objektivitu zobrazovaných hodnot, protože jejich zařazení provádí samotný výrobce pneumatik. Přestože pro tato hodnocení na štítky existují jasná kritéria, dochází občas k podhodnocení vlastností, které pak musí výrobci měnit až na nátlak médií nebo Evropského sdružení výrobců pneumatik a kaučuku ETRMA. Prozatím chybí jasná legislativa, která by stanovila, kdo a jakou formou bude mít právo kontrolovat a případně postihovat výrobce za špatné hodnocení.

Která kritéria se u pneumatiky hodnotí?

Další diskutovaným problémem je právě i nízký počet hodnotících kritérií. V případě testů pneumatik dochází k hodnocení až 16 kritérií, které o kvalitě a vlastnostech vypovídají mnohem více než současné 3 parametry na štítku pneumatiky. Přitom hodnoty jako odolnost proti aquaplaningu, jízdní stabilita, ovladatelnost na mokré i suché vozovce nebo brzdění na suché vozovce, jsou velmi důležité pro správný výběr pneumatik. Otázkou je, zdalo údaj o vnějším hluku pneumatiky je právě tím nejdůležitějším, který by měl na štítku být.

Hodnocení pneumatiky, zdroj: pneumatiky.cz

Hodnocení pneumatiky, zdroj: pneumatiky.cz

Značení může být zavádějící u zimních pneumatik

Nejvíce kritizováno je však značení zimních pneumatik. Vlastnosti kvalitních zimních pneumatik jsou v podstatě v rozporu s údaji na univerzálním štítku. Proto mají kvalitní zimní pneumatiky na štítcích většinou špatné hodnocení a přitom důležité parametry jako je brzdná dráha na ledu nebo záběr ve sněhu na štítku pneumatik úplně chybí.

Obecně však lze říci, že nové štítky pneumatik většina výrobců a odborníků vítá a je jen otázkou času, kdy se podaří celý systém značení a hodnocení natolik zdokonalit, že ho především zákazníci budou vnímat jako hlavní a objektivní zdroj informací při výběru pneumatik.

Jaký je váš názor na štítky na pneumatikách? Pomohli vám s výběrem nového obutí nebo nejsou podle vás důležité? Napište nám v komentářích váš názor.

2 komentáře

  1. Mně se osvědčily kompresory od Januška. S nimi jsem moc spokojen, jak je to se štítkováním netuším.

    Komentář by Kája — 25.3.2014 @ 10:03

  2. Jsem stejného názoru. Ve všech článcích se píše téměř totožně to samé. http://pneunews.cz/eu-stitky-na-pneumatikach/

    Komentář by Karel — 6.9.2016 @ 11:34

Sorry, the comment form is closed at this time.