České řidiče trápí neustále se zvyšující cena benzinu a nafty. S hrůzou očekávají, kdy se cena těchto pohonných hmot překlene přes hranici 40 Kč. A tak volí přestavbu svého vozidla na LPG neboli na plyn, díky čemuž mohou ušetřit až 50 % nákladů na provoz. LPG, jak se zdá podle statistik autoservisů, znovu zažívá zlaté časy.
Vyplatí se investice do přestavby?
Přestavba vozidla na plyn vás vyjde na 20 až 30 tisíc korun, spotřeba se zvýší minimálně, ale zato budete kupovat palivo o polovinu levněji. Investice se často vrátí jíž první rok provozu (zhruba po ujetí 20-30 000km). Stačí se podívat na stojany čerpacích stanic a každý pozná radikální rozdíl – u zeleného benzinu svítí částka 36 Kč, někdy i více, kdežto žlutá cedule LPG se drží na částce 17 Kč. První vozidla poháněná na LPG se objevila v Československu již v roce 1991. Mají u nás tak dlouhou tradici a dnes se na ni opět výrazně navazuje. Na rozdíl od zahraničí, kde je mnohem oblíbenější zemní plyn neboli CNG.
Tip: Darujte zodpovědným řidičům alkohol tester.
Proč jezdit na LPG?
Hlavním důvodem, proč si nechat přestavět auto, je již zmíněná cena LPG. Za pět let díky přestavbě ušetříte klidně 100 000 Kč a více, což je neuvěřitelné, ale je to tak. Stačí si vzít kalkulačku a spočítat si přesnou částku dle průměrného počtu kilometrů, které ujedete za rok. Je to dáno zejména tím, že LPG je jako ekologické palivo osvobozeno od spotřební daně. Otázkou je tak, zda tomu tak bude i nadále při rapidním růstu počtu vozidel na toto alternativní palivo.
Dalším důvodem je šetrnost k životnímu prostředí. Při srovnání emisí vozidel poháněná benzinem, naftou a LPG, zjistíte, že motory určené pro plyn neprodukují žádné tuhé emise (saze, kouř, prach a podobně).
Chcete si auto na plyn pouze vyzkoušet? Můžete si ho půjčit v některé autopůjčovně a nezávazně tak vyzkoušet pohon na alternativní palivo.
Mnohokrát se také lze setkat s názorem, že je horší dostupnost tankování. Nicméně opak je pravdou, dnes je v České republice dostupných několik set čerpacích stanic na LPG.
Má LGP i nějaké nevýhody?
Samozřejmě té spoustě výhod se postavilo i pár nevýhod, které však některým řidičům ani vadit nebudou. Plyn snižuje výkon, a to asi o 10 %. Při běžných jízdách si snížení výkonu ani nevšimnete. Nezbytné je také rok co rok provádět revizi systému, která vyjde zhruba na 300 Kč. Po deseti letech je nutná výměna nádrže, tedy tlakové nádoby (dnes se nejčastěji používají toroidní místo rezervy a nezabírají tak žádné místo v kufru). Její výměna vás vyjde na osm tisíc (při nejběžnějším objemu 50l). Pro některé může být nevýhoda omezený vjezd do krytých garáží, ale takových postupně ubývá.
Teď už záleží na vás, zda investujete do přestavby vašeho vozidla (lze přestavět pouze vozidlo na benzín) nebo si koupíte již přestavěné v bazaru. Výrobci aut bohužel standardně LPG při výrobě nemontují až na pár výjimek.