Některá auta mohou mít místo plnohodnotné rezervy lepící sadu nebo speciální odolné pneumatiky, které umožňují pokračovat v jízdě i po vzniku defektu. Jsou lepící sady skutečně tak účinné a jaké budou výhody a nevýhody jejich použití?
Co je to lepící sada a jaké jsou druhy?
V zahraničí již tento systém funguje řadu let. Z výrobních linek vyjíždí již některá nová auta vybavena pouze lepící sadou. Jak lepící sada vypadá, jak se s ní pracuje a kolik stojí? Lepící sady lze zakoupit ve třech různých provedeních:
- Opravný sprej – opravný sprej je sada na jedno použití a vyjde na cca 300 Kč. Práce s ním je velmi jednoduchá. Nejprve je třeba najít díru a odstranit z ní případný zbytek ostrého předmětu. Autem popojedete tak, aby díra byla posunuta dolů, aby do ní mohl opravný sprej natéct. Sprej se protřepe a připevní na ventilek kola. Po ulomení plastové plomby lze sprej spustit. Obsah plechovky naplní pneumatiku opravnou lepící hmotou a zároveň ji natlakuje.
- Opravná sada s kompresorem – tuto sadu lze použít opakovaně, takže není potřeba po každé opravě kupovat novou. Její cena se pohybuje kolem 2 500 Kč. Použití je opět velmi jednoduché. Sada sestává ze zásobníku lepidla a kompresoru. Kompresor do pneumatiky vžene lepidlo a zároveň ji natlakuje. Opět je vhodné nastavit kolo tak, aby se díra nacházela dole.
- Opravný Kit Set – jedná se o nejlevnější opravnou sadu, kterou lze pořídit i do 100 Kč. Ovšem práce s ní je výrazně složitější oproti předchozím dvěma variantám. S pomocí přiložených nástrojů se napěchuje těsnící hmota do díry v pneumatice. Potom je třeba vytáhnout z pneumatiky držák, s jehož pomocí se pěchoval kit do díry. Jeho vytažení však není příliš jednoduché. Pro dohuštění pneumatiky je potřeba s sebou vozit vlastní kompresor nebo pumpičku.
Lze pneumatiku po zalepení dále používat?
Všechny typy lepících sad díru úspěšně utěsní. Po zalepení pneumatiky tak máte možnost pokračovat v jízdě, ovšem měli byste jet omezenou rychlostí. Díky lepení však bez problému dojedete domů nebo do servisu.
Lepící hmota pneumatiku nijak nepoškodí, tudíž vám v servisu pneumatiku odborně opraví. Někdy si však mohou účtovat vyšší částku, protože oprava pláště po lepení je pracnější (hmota se musí z pneumatiky mechanicky odstranit). Po opravě v servisu můžete pneumatiku znovu používat.
Výhody a nevýhody lepících sad
Seznámili jsme se s různými typy opravných sad. Ještě si shrňme, jaké jsou výhody a nevýhody tohoto způsobu opravy kola oproti výměně píchnutého kola za rezervu.
Výhody:
- v kufru auta nepřekáží rezerva, čímž získáte větší úložný prostor
- rychlá a jednoduchá oprava pneumatiky, především pro ženy méně náročná než výměna kola
- rychlé oprava zimní pneu ve špatném počasí
Nevýhody:
- po opravě je možné jet jen omezenou rychlostí (podle typu opravné sady – od 50 do 80 km/h) a je vhodné se po opravě nepřepravovat na příliš dlouhé vzdálenosti
- dražší oprava poškozené pneumatiky v servisu
- opravné sady nejsou schopny opravit velké díry, ani defekty nacházející se z boku pneumatiky nebo na okraji u ráfku
- rezerva chybějící v autě může mít nejen výhodu většího prostoru, ale i nevýhodu v tom, že přítomnost rezervy tlumí případný zadní náraz
Vhodnost , či nevhodnost soupravy na opravu pneumatik je opravdu diskutabilní.Zejména proto, že nikdy nevíme jak bude na še pneumatika poškozena, zdali zespodu, případně zboku, což je neřešitelné. Největší problém však spatřuji v tom, že není absolutně tento způsob vhodný pro kola opatřena senzorem tlaku ( od 11/2014 povinné).Z tohu důvodu bych rád uvítal opravdu profesionální názor k této věci.