Osobní pneumatiky Užitkové pneumatiky

Oprava píchlého kola lepící sadou – výhody a nevýhody

zdroj: shutterstock.com
zdroj: shutterstock.com

Některá auta mohou mít místo plnohodnotné rezervy lepící sadu nebo speciální odolné pneumatiky, které umožňují pokračovat v jízdě i po vzniku defektu. Jsou lepící sady skutečně tak účinné a jaké budou výhody a nevýhody jejich použití?

Co je to lepící sada a jaké jsou druhy?

V zahraničí již tento systém funguje řadu let. Z výrobních linek vyjíždí již některá nová auta vybavena pouze lepící sadou. Jak lepící sada vypadá, jak se s ní pracuje a kolik stojí? Lepící sady lze zakoupit ve třech různých provedeních:

  1. Opravný sprej – opravný sprej je sada na jedno použití a vyjde na cca 300 Kč. Práce s ním je velmi jednoduchá. Nejprve je třeba najít díru a odstranit z ní případný zbytek ostrého předmětu. Autem popojedete tak, aby díra byla posunuta dolů, aby do ní mohl opravný sprej natéct. Sprej se protřepe a připevní na ventilek kola. Po ulomení plastové plomby lze sprej spustit. Obsah plechovky naplní pneumatiku opravnou lepící hmotou a zároveň ji natlakuje.
  2. Opravná sada s kompresorem – tuto sadu lze použít opakovaně, takže není potřeba po každé opravě kupovat novou. Její cena se pohybuje kolem 2 500 Kč. Použití je opět velmi jednoduché. Sada sestává ze zásobníku lepidla a kompresoru. Kompresor do pneumatiky vžene lepidlo a zároveň ji natlakuje. Opět je vhodné nastavit kolo tak, aby se díra nacházela dole.
  3. Opravný Kit Set – jedná se o nejlevnější opravnou sadu, kterou lze pořídit i do 100 Kč. Ovšem práce s ní je výrazně složitější oproti předchozím dvěma variantám. S pomocí přiložených nástrojů se napěchuje těsnící hmota do díry v pneumatice. Potom je třeba vytáhnout z pneumatiky držák, s jehož pomocí se pěchoval kit do díry. Jeho vytažení však není příliš jednoduché. Pro dohuštění pneumatiky je potřeba s sebou vozit vlastní kompresor nebo pumpičku.
Smart Repair sada na opravu kol
Smart Repair sada na opravu kol

Lze pneumatiku po zalepení dále používat?

Všechny typy lepících sad díru úspěšně utěsní. Po zalepení pneumatiky tak máte možnost pokračovat v jízdě, ovšem měli byste jet omezenou rychlostí. Díky lepení však bez problému dojedete domů nebo do servisu.

Lepící hmota pneumatiku nijak nepoškodí, tudíž vám v servisu pneumatiku odborně opraví. Někdy si však mohou účtovat vyšší částku, protože oprava pláště po lepení je pracnější (hmota se musí z pneumatiky mechanicky odstranit). Po opravě v servisu můžete pneumatiku znovu používat.

Výhody a nevýhody lepících sad

Seznámili jsme se s různými typy opravných sad. Ještě si shrňme, jaké jsou výhody a nevýhody tohoto způsobu opravy kola oproti výměně píchnutého kola za rezervu.

Výhody:

  • v kufru auta nepřekáží rezerva, čímž získáte větší úložný prostor
  • rychlá a jednoduchá oprava pneumatiky, především pro ženy méně náročná než výměna kola
  • rychlé oprava zimní pneu ve špatném počasí

Nevýhody:

  • po opravě je možné jet jen omezenou rychlostí (podle typu opravné sady – od 50 do 80 km/h) a je vhodné se po opravě nepřepravovat na příliš dlouhé vzdálenosti
  • dražší oprava poškozené pneumatiky v servisu
  • opravné sady nejsou schopny opravit velké díry, ani defekty nacházející se z boku pneumatiky nebo na okraji u ráfku
  • rezerva chybějící v autě může mít nejen výhodu většího prostoru, ale i nevýhodu v tom, že přítomnost rezervy tlumí případný zadní náraz

Jak to vypadá v praxi?

1 komentář

  1. Vhodnost , či nevhodnost soupravy na opravu pneumatik je opravdu diskutabilní.Zejména proto, že nikdy nevíme jak bude na še pneumatika poškozena, zdali zespodu, případně zboku, což je neřešitelné. Největší problém však spatřuji v tom, že není absolutně tento způsob vhodný pro kola opatřena senzorem tlaku ( od 11/2014 povinné).Z tohu důvodu bych rád uvítal opravdu profesionální názor k této věci.

Komentáře nejsou povoleny.