Závady na automobilech a jejich následné opravy jsou vždy nepříjemné. Ať už se jedná pouze o drobnou opravu, pravidelnou údržbu nebo nákladnější opravy, vždy s sebou přináší poškození nějaké finanční výdaje a obírá nás o čas. Samozřejmě, že některé druhy oprav jsou častější, než ostatní. Při koupi ojetého vozu si musíte na některá poškození dát zvláštní pozor. Vše záleží na mnoha faktorech, mezi které se řadí typ vozidla, jeho stáří a také namáhanost součástky nebo styl jízdy.
Co ovlivňuje ceny náhradních dílů?
Co nás zajímá při nakupování jednotlivých náhradních dílů je samozřejmě cena. Cenu jednotlivých dílů ovlivňuje také mnoho faktorů, které jsou spolu navzájem propojené. V první řadě ovlivňují cenu dílů výrobní náklady. Pak také platíte za značku. Značkové náhradní díly jsou samozřejmě podstatně dražší. V mnoha případech jen proto, že na sobě mají vyryté logo známé výrobní společnosti. Originální díl ještě ale nemusí hned znamenat, že se jedná o díl kvalitnější.
Cena náhradního dílu je také závislá na poptávce. Pokud je součástka levnější, nemusí jít o kus, který se vyměňuje velmi často. Jeho cena může být mírnější, protože může být montován do více typů vozidel. Díky tomu najde širší uplatnění, vyrábí se větší množství kusů a cena pochopitelně klesá dolů. Mezi neprodávanější značky automobilů u nás patří samozřejmě vozy Škoda a Ford. Na tyto značky se zaměříme především.
Nejprodávanější značky ojetých automobilů:
značka | podíl v prodeji |
---|---|
Škoda | 28% |
Ford | 10% |
Volkswagen | 10% |
Toyota | 6% |
Renault | 5% |
Zkontrolujte podvozek
Silentbloky (tlumiče kmitů) a čepy patří mezi nejnamáhavější součástky každého automobilu. Obecně se jedná o součástky, které plní své hlavní účely na podvozku auta. Tyto součástky nebývají příliš drahé a v porovnání s ostatními druhy oprav patří k nejlevnějším. Čep na výměnu pořídíte přibližně za 400 Kč. Silentbloky se pohybují od 100-200 Kč, záleží na jejich druhu. Celou sadu čepů a silentbloků na opravy obou ramen Škody Octavia, včetně stabilizátoru můžete sehnat již za 1600 Kč. Plátí, že náhradní díly na vozy Škoda patří obvykle k těm levnějším.
Větší finanční výdaje samozřejmě očekávejte tam, kde se samotné čepy a silentbloky na podvozku jednoduše vyměnit nedají. Výměna celého ramene se pak může prodražit i na 10 000 Kč. To se týká ale především vozidla Volkswagen Passat. Například u modelu Ford Focus jsou silentbloky mnohem dražší. Obecně náhradní díly na vozy značky Ford patří k dražším, více zde. Obyčejný silentblok u podélných vlečných ramen může znamenat i několikatisícovou investici. První, co byste tedy měli zkontrolovat při koupi ojetého automobilu, je tedy podvozek. Ten trpí obzvlášť na českých silnicích.
Brzdy a spojka
Na kvalitu brzdového systému automobilu také nesmíme zapomínat. Brzdové destičky a kotouče jsou také velmi často u ojetých aut v katastrofálním stavu a mnohdy je nutná jejich okamžitá výměna. I na tuto situaci se musíte připravit. U starších vozů (například Felicie) seženete brzdové destičky přibližně za 300-400 Kč. Na novější typy automobilů se ceny u destiček pohybují okolo tisícikoruny. V kategorii kotoučů je hlavní rozdíl v tom, zda se jedná o plný kotouč nebo o ventilovaný, odvrtávaný nebo s drážkami. Plné kotouče zakoupíte také okolo hranice 300 Kč. Ventilované se pohybují opět okolo 1000 Kč.
Tip: Hledáte náhradní díly na Peugeot? Podívejte se na najlacnejsiediely.sk
Dalším náchylným dílem je spojka. Při nákupu nové spojky se nesnažte ušetřit. Nemuselo by se to vyplatit. Zde platí přímá úměrnost – čím větší vůz, tím dražší spojka. Malé vozy pořídí novou spojku už za 2000 Kč, naopak cena spojek větších vozů může být i celých 15 000 Kč. K ceně ještě musíte počítat s výměnou a prací, která se pohybuje okolo hranice 2000 Kč.